Co je osobnostní a sociální výchova

2. Způsob, jak využíváme spontánní neplánované situace k OSV

Každý den ve škole přináší mnoho neplánovaných situací, které mají silný potenciál pro osobnostní rozvoj a sociální učení žáků. Může to být porušování dohodnutých pravidel ze strany žáků, „vyrušování v hodině“, konflikt žáků, kterého jsme svědky, ale třeba i únava a nepozornost žáků. Mnohé situace se nepravidelně opakují a řešíme je „tisíckrát“. Když se nám je podaří vhodně uchopit, máme šanci, že svým žákům darujeme „lekci“ OSV. V opačném případě nám hrozí, že se snížíme k výchovně neúčinné ignoraci, zastrašování či příliš rychlé sankci.

Příklady:
  • Aničko, pojďme si připomenout pravidla naší třídy. Co máme dohodnuto o braní věcí druhým? Aha. Ty jsi teď Vendule schovala penál za skříň. Ráda bych, abys to napravila tak, jak jsme se dohodli. Souhlasíš?
  • Říkáš, že se ti Milan posmíval, a tak jsi ho praštil. Hm. Jak jinak bys to mohl udělat, když o tobě někdo říká věci, které se ti nelíbí? Co konkrétně bys mohl říci? Můžeš to Milanovi říci teď, až se vrátíme do třídy?
  • Aha, naším problémem je, jak zařídit, abychom během týdne získali chybějící články do našeho třídního časopisu? Pojďme využít to, co jsme se naučili v brainstormingu. Jak bychom tedy mohli postupovat? Co uděláme jako první a co jako druhé?
  • Někteří z vás na mě působí hodně unaveně. Vždyť je také šestá vyučovací hodina. Jestli chcete, naučíme se teď cvičení, které nám pomůže trochu se probudit a soustředit se na výuku. Můžeme to potom používat i sami doma, když nám už učení nepůjde „do hlavy“.
© Projekt Odyssea, z. s.